tirsdag den 5. november 2013

GDS foto på lærred

Nu hvor vi er helt færdige med at tale om Halloween (det var ellers sjovt!), så kan vi jo tale lidt om jul. Jeg har planlagt et par indlæg med ideer til hjemmelavede gaver og så vil jeg fortælle lidt om vores frække drillenisse herhjemme. Det ku jo være, at jeres nisse også manglede lidt inspiration til fis og ballade.
Men i dag - en gds gaveide. Kan laves af voksne og store børn.

I de fleste foto-fremkaldelse bikse, kan man for en mindre formue, få sit foto på et lærred lige til at hænge på væggen. Det er godt ud ikke?
Du kan også gøre det selv - det er meget billigere og ret nemt.

Du skal bruge
1 lærred (jeg købte 3 små for 30 kr i brugsen, men ellers Søtrene grene har masser af str til ingen penge)
1 stk sandpapir
lim - jeg brugte decoupagelim (så bliver overfladen lidt blank)
1 print af det valgte foto. Det skal bare printes på helt almindeligt papir og motivet skal være mindst 4 cm længere og breddere end lærredets mål (har du fx et 15 x15 lærred, skal du bruge et motiv på 19x19)

Sådan gør du:
Slib lærred let med sandpapir
Bestem motivets placering i forhold til lærred. Marker alle hjørner med en lille prik (brug fx synål)
Klip papiret skråt op til prikken. (Forestil dig det blå er motivet på forsiden af lærredet, og klip som vist med de røde streger herunder)

Påfør et lag lim på lærred+kanter
Læg motiv på lærred - fold ned af kanterne (det skulle gerne være muligt nu pga de skrå klip)
Lad tørre lidt.
Det af motivet der går ud over kanterne kan klippes af nu.
Påfør et lag lim udenpå.
Lad tørre
Påfør evt et lag lim mere.

Tar dar .. du er færdig.


PS. Hvis dit motiv er for lille, kan du også vælge at male kanterne med maling.

Det færdige billede i ser i dette indlæg er mit første forsøg. Men bestemt ikke mit sidste. Faktisk har jeg besluttet at starte med at lave en gave til MIG SELV. Et af hvert barn lige til at hænge på væggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar